2008. október 12., vasárnap

New York... New York

Mikor fiatalabb koromban a Portside-ba jarogattunk Janossal, Csanaddal es Miklossal, az utolso szam hajnali 4-kor mindig Frank Sinatra New York c. dala volt. Tulajdonkeppen mindig is erdekelt, hogy a filmeken kivul milyen lehet a varos, mely sosem alszik.

A tortenetem a pentek estevel kezdodik. Miota itt vagyok amerikaban, azota egyre kesobb alszom el. Ezt csak tetezte, hogy kisse izgultam, hogy nem tudok majd felkelni hajnali 4-kor es lekesem a buszt. Mindebbol az lett, hogy este 6-tol 7-ig aludtam, aztan ebren voltam hajnali fel 4-ig. Akkor persze elaludtam es aludtam is fel 5-ig. Gyorsan osszekaptam magam, mikozben ugy bevertem a sarkamat az agy szelebe, hogy pont ott jott le a bor, ahol a cipo a legjobban dorzsoli. Jol indul a nap, gondoltam. Ettol fuggetlenul pontban 5-kor lent voltam a szalloda elott, de a taxi sehol sem volt. 10 perc varakozas utan a portas felhivta a taxiceget, akik termeszetesen megfeletkeztek a dologrol. Az egyik vendeg viszont a repterre ment es hallotta, hogy mi tortent, majd rogton felajanlotta, hogy elvisz. Berelt kocsija volt es az idejebbe siman belefert a dolog, radasul jol ismerte a kornyeket. TehatWill witt be a varosi buszpalyaudvarra. Kozben kerdezgetett, hogy mit csinalok erre, honnan jottem, hova megyek es hasonlok, vagyis kellemesen beszelgettunk. Szoval azert nagytobsegben normalisak ezek az amerikaiak. Mi persze leginkabb a filmekbol ismerjuk oket, de a normalis hetkoznapi emberekrol sosem keszul film.
Ott voltam a buszpalyaudvaron, felvettem a jegyemet es fel 7-kor indult is a busz. Szerencsere nem ult mellettem senki, viszont elottem egy 5-6 ev koruli afro-amerikai kislany volt az anyjaval. Amig sotet volt, addig csenben ult, viszont 7 korul felkelt a nap. Onnantol kezdve percenkent 2-3 alkalommal hangzott el a Look mam! (Nezd anya) kialtas 15000 decibellel. Olyan mertekben idegesitett, hogy mar szinte szoltam, hogy halkitsa le a gyereket, de aztan egy idosebb utas megtette helyettem. Na ezt nem kellett volna, szegeny kislanynak ugyanis volt kitol tanulni a rikacsolas muveszetet. Anyuci vagy fel oran at tepte a szajat, hogy hogy mer valaki beszolni neki es hogy neki milyen okos lanya van, hogy milyen sokmindent eszrevesz a buszbol. Hat tenyleg, vagy 150 alkalommal vette eszre a folyot, ami mellett az autopalya ment.
Hullafaradtan ertunk New Yorkba reggel 9-kor menetrend szerint. Ez azt jelentette, hogy vegigmentunk Harlem reggeli almos es eszmeletlenul koszos, szemetes utcain, majd a belvarosba erve bementunk egy epulet alatti parkolohaznak kinezo buszpalyaudvarra. Azt hozza kell persze tennem, hogy fogalmam sem volt, hogy a varoson belul hol vagyunk, sot, terkep sem volt nalam. Tulajdonkeppen kicsit koncepcio nelkul keszultem erre a napra.
Kileptem a palyaudvarrol es elindultam balra, mert az tunt szimpatikusnak. 5 perc mulva a Time Square-en voltam. Az azert komolyan nez ki a rengeteg futo felirat es reklamkivetito miatt. Ott elkezdtem a Broadway-en menni eszak fele, hogy lassam, mi van arra. Kb. fel ora mulva mar a Central Park mellett voltam. Ekor meg szinte senki nem volt az utakon. Setaltam ide-oda es neztem a felhokarcolokat. A legtobbje regebbi epitesu, de azert vannak ujabbak is. Sydney-ben tetszettek a felhokarcolok, mert csak a belvaros sziveben voltak es azok is mind szepek, szinte elegansak es ujak. Itt ez annyira nem igaz. A 8.sugaruton eppen szombati vasar volt, igy nezelodtem egy ideig. Mindenfele gagyi dolgot lehetett kapni kozepesen dragan. Latvanyosan a turistakra mentek a hienak. Raadasul fura alakbol is kezdett egyre tobb lenni az utcan, igy a szep, uj, draga kamerat sem nagyon akartam elovenni a hatizsakbol. Jobb ha szegenynek tunok, akkor talan nem engem akarnak majd kirabolni. Mire mentem 6-7 utcasarkot, mar televolt minden emberrel es elojottek a hot-dog arusok is. Na ezek mar nem csak hot-dogot arulnak, hanem csirke kinezetu saslikot is, amit faszenen sutnek szenne. Mivel majdnem minden utcasarkon van egy ilyen, szinte az egesz belvarost ellepi a fust es az egett hus szaga. Bar eleg ehes voltam, inkabb egy Wendy's-be mentem be. Vegre egy hely, ahol meg van ilyen. Regen volt egy otthon, az Oktogonon, de vagy 10 eve bezart, mivel nem birta a versenyt az olcso Mekdonaldszal es Borgerkinggel. Az volt a kedvenc hamburgeres helyem, ahol a husi kilog a bucibol es finom es sok salata van rajta. Itt is hasonlo volt, de azert kicsit mu ize volt. Mondjuk 6 dolcsiert ne varjaon csodat az ember.
Ezutan elsetaltam a Chrysler towerhez. Nekem a sok NY-i felhokarcolo kozul ez tetszett eedig is a legjobban es ezutan is ez fog. Egyszeruen gyonyoru az az epulet.



Persze ha mar ott jartam, bementem a Grand Central, azaz kozponti palyaudvarra is. Egesz szep kis hey ahhoz kepest, hogy palyaudvar. Eppen valami jotekonysagi penzgyujtes volt. Lehetett venni tombolat $1.000-ert. 3 kulon tombola is bolt. Az egyikre 400 jegyet lehetett venni, a masikra 300-at, a harmadikra pedig 100-at. Az elsonek a fonyeremenye egy vadiuj Maserati Quattroporte volt, a masiknak egy Maserati Granturismo, a harmadiknak pedig 2 uj Vespa robogo. Mindharom tombola masodik helyezettje 2 szemelyes olaszorszagi utat nyerhet. Eppen nem volt nalam ennyi penz, tehat nem jatszottam.
Innen az utam az Empire State Building-hez vezetett. Ekkor mar elegge fajt a labam, igyhat fogtam egy szep sarga taxit es azzal mentem. Vegulis ezt is ki kell probalni, hamar ott van az ember. Kezdett dugo lenni igy 2 korul, de azert 10 perc alatt odaertunk. Tudom, most megkovezes lesz, de nem mentem fel a tetejere. 2 oras sorbanallas es nemi penz lett volna az ara. Leginkabb a sorbanallas nem tetszett, de aki ismer, az tudja rolam, hogy 10 percet is alig birok ki egy sorban, nemhogy 2 orat. Egyebkent lehet, hogy ez NY legmagasabb epulete, de egyben szamomra az egyik legcsunyabb is. Semmi szepseget nem lattam benne, tehat inkabb besetaltam a vilag legnagyobb boltjaba, ahova egyebkent is terveztem a benezest. A Macy's az a hely, ahol minosegi sajatmarkas es designer ruhakat, haztartasi felszerelest es muszaki cikkeket lehet kapni. Ez azert a vilag legnagyobb boltja, mert hatalmas az alapterulete es 8 emeletes. Itt legalabb 3 orat toltottem el. Vettem is 2 Hilfiger inget, mivel iden 150 eves az uzletlanc es egesz jo akcioik vannak es a turistaknak lehet visitor kartyat kerni, amivel a learazasokon feluli plusz 11% kedvezmenyt kap az ember.
Persze kiprobaltam egy igazi NY-i utcai hot-dogot is. Igazi penzkidobas volt. Semmi kulonos nincs benne. 1 puha hot-dog kifli felbevagva, bele a legolcsobb virsli, ketchup, mustar, meg nemi barna leben uszo hagyma. Egy hasmenesre jo, de masra nem nagyon.
Ekkor mar kezdett keso lenni, ugyhogy meg visszasetaltam a Time Square-re megnezni, hogy milyen naplemente utan, aztan mentem a buszhoz, nehogy lekessem a 10 oras jaratot, mer az az utolso.
Hajnali 1-re ert be a busz a hartfordi allomasra, ahol 3 taxi allt, de mire en odaertem nemi penzfelvetel utan, mar csak egy volt. Beultem, elhadartam a cimet, aztan eszrevettem, hogy furcsa legfrissitoje van a taxisnak. Egyfolytaban dalolaszott es nevetgelt, majd kozolte, hogy jamaikai, de jol ismeri a kornyeket. Na ekkor realizalodott hogy nem legfrissito, hanem baromira be van fuvezve a ficko. Hirtelen Amsterdam-ban ereztem magam. Fel is vetettem a hatso ulesrol, hogy mikor Ams-ban jartam, akkor ereztem ilyen szagot. Nagyot rohogott, majd kijelentette, hogy bar ez itt illegalis, neki megis segit a vezetesben. Alapvetoen szorakoztato urge volt es eleg lassan ment, hogy ne nagyon feltsem az eletem, de azert megkoronazta a napomat. Nem akartam semmi mast, csak otthon lenni Petraval, de mivel ez most nem megy, csak felmentem a szobamba es 10 orat aludtam.
Lehet, hogy jo hely New York, de nekem tulzsufolt es budos, ugyhogy nem nagyon vagyom vissza.

1 megjegyzés:

Időpont: 2008. október 13. 10:39:00 GMT+2 , Blogger Jan_OS írta...

Te egyre job ez a blog :) Nyujorkot nagyon vágyom látni, kár hogy szar a hot dog..

 

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal